7 juli 2017

Trädgården i juli

Vi har inte stor trädgård eller många blommor, men jag visr det vi har
En 15 meter lång häck mot bilvägen bakom. Det är inte många hus ovanför oss, men vår trädgård ligger lite lägre än gatan, så den är bra att ha.
Den ena tujan ser normal ut, men den till höger får vi nog såga ner. Dom har stått där i 40 år, men plötsligt i vår ville den inte mera.
. Jag gillar att den är oklippt och skyddar mot insyn. Alla som går förbi säger att vi får inte klippa den för mycket. Förra ägaren till huset klippte ner den helt, och det tog 5 år för den att växa upp igen. Det är bara ett tunt lager med jord över stora stenar som är i hela området.
Dom här perennerna har sått sig själva, men är fina att se på.
Här har minisolrosen tittat fram. Jag sådde några i april och det var för tidigt med tanke på snön som kom senare.
Ringblommorna kommer fram i ena hörnet på pallkragen. Bak den andra minisolrosen.
Eftersom jag aldrig lär mig namnen på växterna, vet jag inte vad den här perennen heter.
2 hallonbuskar har överlevt flytten från andra sidan huset i vår.
 Framför dom har jag planterat en höstaster, och en annan perenn.
I morgon ska det bli åska och det ska regna hela dagen. Typiskt när vi ska på hundkurs utomhus hela dagen.
God helg från mig.







 

3 kommentarer:

  1. Så roligt att få se bilder från er trädgård! Och ert hus syns lite på bilden med tujorna!
    De gula blommorna vid vägen är Lysing och den lila/vita är en sorts Flox...
    Ifall du ville veta?
    Ha en riktigt fin helg!
    Kram/Monica

    SvaraRadera
  2. Bra med en häck som insynsskydd, den ser tät och fin ut. Det är ett arbete att klippa och hålla den fin, men Eric ser ut att fixa det bra. Trist med tujan, där får du fram med sågen så ser det finare ut. Precis som Monika som kommenterat före mig skriver så heter den gula växten praktlysning. Sen tror jag att växten bredvid astern är en kärleksört, men är lite osäker. Visa den igen när den blommar.
    Hoppas ni får en fin utedag med hundarna.
    Sommarkram från Anne-Lie!

    SvaraRadera
  3. Vi har också en schersminhäck och den har blommat väldigt länge i år. Förmodligen för att det varit ganska kyligt. De gula blommorna ser ut som praktlysing. De hade jag gott om på Stenstugu.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera