12 juni 2017

Mycket på en gång

Först firade vi äldsta sonen som blev 28 år. Vid Oslofjorden finns en gammal lanthandel, som också är cafê. Svartskogkolonial.no
I trädgården har dom kaniner som är från hem där dom inte haft det så bra, men nu bor dom i en stor utebur. Hönorna bor i en lekstuga. Kunde inte ta foto för det spöregnade så.
Dom säljer torra varor i gammaldags förpackning från "mormors" tid, även egengjord tvål. Tur vi beställt bord, fast det egentligen inte går, för det finns bara 5 bord och med spöregn ute vill ingen sitta ute. Inte långt därifrån är Roald Amundsens hem, men det var stängt just den dagen.

8 juni blev Annabelle opererad i bakbenet, nytt ledband och ny plats för knäskålen. Uppträningen efteråt tar minst 8 veckor, och helst ska hon träna i bassäng speciellt för hundar. Det är 6 mil till närmaste bassäng så det blir nog en del körning.
Det är ont efteråt och hon får morfinsprutor några dagar, och sen tabletter. För att inte slicka på såret trädde jag en handduk över halsen med hål i. Plaststrut som veterinären har gillar hon inte, den är så stor och klumpig. Joline får också sitta bakom galler när vi äter, eller måste göra något i huset. Hon har svårt för att låta systern vara ifred.
Se vad som har överlevt här, rävsvansarna. Nu måste dom snart få en egen kruka, dom 5 som överlevt snön. Inte dåligt av 25 frön överlevde 5...
Var på apoteket för att hämta ut tabletter till hundarna så dom inte får fästingbett. Hade själv ett sår på magen som jag visade fram. ÅK till doktorn på en gång sa apotekaren. Hjälp
åkte till husläkaren och fick penicillin för 2 veckor starkaste sort. Det var ett fästigbett med 4 cm ring runt, gränsen går på 2 cm. Googlade naturligtvis på Borrelia och blev inte lugnad. Hoppas nu att
medicinen tar knäcken på allt av bakterier och annat fästingarna går runt med...



4 kommentarer:

  1. Oj, så mycket som händer hos dig! Både bra och mindre bra saker. Hoppas att lilla hunden återhämtar sig bra från sin operation; jag har sett sådana operationer på tv-programmet "Veterinärerna", och det brukar gå jättefint!
    Men fästingar - fy! Vi har inte så många här nere, men det finns ju! Är du vaccinerad för TBE? Vi funderar på att göra det. Nu får vi hoppas att antibiotikan snabbt verkar, så att du slipper borrelia!
    Lycka till!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Âr inte vaccinerad, jag ska fråga läkaren när jag är färdig med penicillin.

      Radera
  2. Det lilla cafeét i lantlig miljö verkar helmysigt. Jag hoppas Annabell mår bättre nu, jobbigt att se sina små fyrbenta vänner lida.
    Bra du fick penicillin för fästingbettet. Man måste vara observant.
    Kram från din nätsyster i Småland.

    SvaraRadera
  3. Stackars lilla Annabelle - hoppas att hon snart är återställd efter operationen.
    Och stackars dig som råkat ut för borrelia, men vad jag har förstått så brukar vanligt penicillin fungera bra. Jag fick ju ett fästingbett för ett tag sedan, men det har lugnat ner sig, så jag klarade nog mig den här gången.
    Ha en fin fortsättning på veckan!

    SvaraRadera