1 maj 2017

Planterat i pallkragen och kameler.

Jag hade en pallkrage ledig. Vad skulle jag plantera; grönsaker, luktärtor, mera perenner...
Det har varit kallt på nätterna en längre tid, men nu säger meterologerna att värmen ska komma.
Jag är inte tålmodig i trädgården. Förra året blev det 7 HÔGA solroser som växte upp på taket på huset. Kunde nästan se dom växa dag för dag. Ingen gödsel fick dom, men massa vatten.
I går planterade jag dvärgsolrosor, och ringblommor, både i pallkragen och i rabatten utanför köket.
La på ett lock så dom inte blir kalla om fötterna
Höjden blir bara 70 cm så då slipper jag binda fast dom till husväggen. Förra sommaren ringde det på dörren en kväll, då hade en solros knäckt i vinden, och grannen ville bara säga till så jag kunde rädda den.
Igår efter vi gått en lång promenad några kilometer härifrån, så vi får med lammungar, häst med föl, och
kameler! Försökte fota lammungarna men dom vände rumpan till och skuttade bort. Hästen och fölet sprang i full fart, och kamelerna gick bakom några träd. Så det blev inga foton.
Valborg firas inte i Norge, nu väntar alla på 17 maj, Norges nationaldag.

4 kommentarer:

  1. Solrosor har jag odlat någon enstaka gång, men är inte så förtjust i dem. De där lägre är nog trevligare.
    Jaså ni firar inte Valborg i Norge, men ni har ju inte så långt kvar till nationaldagen och då blir det fira av kan jag tänka mig.
    Ha en skön första maj!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker om solrosor, de lyser så fint där de står i rabatten. Jag brukar ha både höga och låga.
    Nu borde vi väl snart slippa frostnätter, man blir så besviken när det man frösått blir förstört av kyliga nätter.
    Kameler..var det någon bonde som ägde dem?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar vara någon med både får, och kameler. Kanske man kan få rida på en...

      Radera
  3. Hos oss är det fåglarna som ordnar med solrosor i trädgården. Då blir det bäst! Men än så länge har jag inte sett några plantor ...

    SvaraRadera