28 maj 2017

Nytt intresse

Om du ser noga på mitten av bilden, ser du en stolpe med en kod. Stolpejakten.no finns över hela Norge, och går ut på att hitta stolpar med en kod på. Man lastar ned en app och där finns kartor på olika områden med stolpar. Mobilen läser av av koden som registreras och man får då poeng.
I vår grannkommun finns 25 stolpar från maj-augusti, och sen kommer nya stolpar. Erik använde 2 dagar på att ta alla stolparna och ligger nu på 64 plats.
Det är gratis, och en väldigt bra idê för alla också om man använder rullstol eller har med barnvagn.
Finns kanske i Sverige också?

Solbergfoss

Vi har 3 stora vattenkraftverk i närheten. Man kan gå över forsen och titta ned på vattnet som rinner med en hastighet på 2500 liter i sekunden. Det dånar verkligen när vattnet strömmar fram, och är ett fint utflyktsmål med gräsmattor runt och fina promenadvägar. Âr det mycket vatten som smält längre upp i Norge öppnas alla 3 slussarna.

Vammafossen


3 kommentarer:

  1. Vilken trevlig idé att jaga stolpar! Jag laddade ner Pokemon och gick ut och försökte hitta de där figurerna, men det var inte så roligt. Jag gillade inte att tvingas gå och titta ner i mobilen hela tiden. Ert system verkar trevligare.
    Så fina bilder från vattenkraftverken. Forsande vatten är alltid fascinerande att titta på.
    Ha en fin ny försommarvecka!

    SvaraRadera
  2. Stolpejakten finns i Sverige också, här heter det Geocaching. Mycket trevligt sätt att komma ut i naturen och friska luften.
    Ni gör så många fina utflykter för att lära känna er omgivning. Toppenbra, tycker jag.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren i min blogg! Så roligt att hitta en ny bloggare; så många har slutat blogga av mina gamla bloggvänner.
    Väldigt intressant för en skåning som jag, att höra om exotiska Norge! Ett så vackert land!
    Lite grått här idag, ganska skönt efter alla soldagar!

    SvaraRadera