19 apr. 2017

Perenner

Det är intressant det här med språk. Idag har jag planterat stauder, som heter perenner på svenska. Jag byter hela tiden mellan norska och svenska bokstäver på mobilen, och eftersom jag bor i Norge och läser mest svenska bloggar blir det lite fel ibland.
Idag fick jag väldigt bra hjälp när jag skulle köpa växter till mina pallkragar.
"Jag vill ha växter som är färgglada och som blommar det mesta av våren-hösten."
Hon förklarade vad dom hette, hur dom skulle planteras, vilken som växte fort och långsammare, och var lättskötta.
Det här blev resultatet. Förstår inte hur det ska finnas plats till krokuslökar när dom här växt till sig?
Tror jag startar med dom här, och så får vi se hur det går. Lägger över ett lakan på natten till minusgraderna släpper taget.

Den andra pallkragen fick ett lock på sig så alla grannkatterna låter den vara ifred...
Rävsvansarna har jag planterat om och dom bor på köksbänken där det är ordentligt ljus. Det är inte helt populärt tycker man och son, men det får dom bara tåla.
Här kommer det några blad. Jag klippte ned den rejält i höstas för den blev så tung och började växa upp på taket. Den ska få en säck med gjödsel så blir det nog liv i den.

4 kommentarer:

  1. Här spirar det i trädgårdshjärtat och planteringen är i gång. Krokusen om våren är smart och fint, den tar inte så mycket plats. Och lock mot kattor, ett måste i varje fall med grönsaker.
    Ha en fin vår dag :)

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen kommit långt med vårbruket. Här har det varit så kallt att man varken kunnat plantera några sommarblommor eller så.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Hej Helena! Så trevligt att du också håller på med dina odlingar och att du tittade in på min blogg. Jag är försenad! mvh Lilian

    http://liliansallehanda.blogspot.se

    SvaraRadera
  4. Så fint det kommer att blomma i din pallkrage under hela säsongen. Bra att få hjälp med vilka växter som blommar när.
    Kram!

    SvaraRadera